Korea-oorlog - Verenigingsbeweging Unificationism Sun Myung Moon Het Beginsel

Korea-oorlog

Korea

De vergeten oorlog

De zeer bloedige strijd die drie jaar lang heen en weer golfde, was de eerste grote confrontatie van de Koude Oorlog. De stalinistische krachten in het noorden van Korea wisten zich ideologisch en militair gesteund door de Sovjet Unie en Rood China, dat zich tegen het einde van de oorlog in de strijd mengde  met haar beruchte ‘human wave’ tactiek. Het conflict werd in 1953 voorlopig beslecht met een wapenstilstand en een opdeling van het land langs de 38 breedtegraad. De oorlog eiste naast militaire ook ontelbare burgerslachtoffers.

Waarom wordt de Koreaanse oorlog wel de ‘Vergeten Oorlog’ genoemd? 60 jaar geleden was Korea nauwelijks bekend, het lag erg ver weg en de meeste mensen waren niet bezig met communistische agressie maar probeerden de wonden van de Tweede Wereldoorlog te helen. Er was heel weinig media-aandacht voor deze strijd en bij thuiskomst ontmoetten de Korea-veteranen maar weinig waardering en begrip. Maar de Koreanen hebben hun bevrijders nooit vergeten en verwelkomen iedere veteraan die hun land bezoekt hartelijk.

>> Korea als gekozen natie
>> The Little Angels